Uszkodzony bagaż w podróży – jak sobie z tym poradzić? Co nam wolno? Odpowiedzialność linii lotniczych.

 Uszkodzony bagaż – koszmar każdego podróżnika

Komu z was zdarzyło się stojąc po wylądowaniu samolotu na lotnisku przy karuzeli z bagażami otrzymać swoją walizkę a to bez kółka, albo dwóch, a to z rozdartym rogiem, sztywne walizy często bywają wgniecione, mogą być jeszcze rozprute zamki, sterczące druty na bokach albo połamana rączka, zapomniałabym o urwanych uszach…

Cios na początek lub koniec wakacji: rozpruta walizka

Wiem co czujecie, lądujecie w obcym kraju, przed wami kilka lub kilkanaście dni pobytu zagranicą, często jeśli podróżujecie tak jak ja przemieszczając się z miejsca na miejsce walizka czy plecak to podstawa by dotrzeć wszędzie tam gdzie zaplanowaliście wcześniej bezpiecznie i komfortowo. Nie wiem jak wy ale ja lubię mieć mocną i dobrą walizkę albo plecak a te niestety są dość drogie, tym bardziej rozczarowanie i złość kiedy odbieram uszkodzony bagaż na początku podróży, po często długim locie psuje na chwilę sielską atmosferę wakacji.

Jest jeszcze sytuacja odwrotna czyli po wspaniałych wakacjach wracacie do kraju i tu kiedy już prawie jesteście na miejscu, myśli i marzenia o schabowym, twarożku i kiszonych ogórkach, ulubionej kawie, spotkaniu z bliskimi nabierają realnych kształtów; odbieracie swoją uszkodzoną walizkę co znacznie wydłuża procedurę wyjścia z hali przylotów, to też niestety nie napawa optymizmem.

Uszkodzony bagaż? Dowiedz się co robić jeszcze na lotnisku.

Jednak nigdy nie jest tak, że nie możecie swojej krzywdy wylać na czyjeś ręce. Ważne byście mieli dokumenty podróży, zastrzegam, że procedura którą opisuję dotyczy linii rejsowych nie tanich przewoźników.

Potrzebujecie: walizkę, kwitek bagażowy, kartę pokładową i numer rezerwacji lub biletu. Za uszkodzenia odpowiada przewoźnik czyli z walizką idziecie do okienka bagaż zagubiony i tam zgłaszacie usterkę. To oczywiście trochę potrwa, pani lub pan muszą spisać protokół ale bez tego nie macie żadnych praw by otrzymać rekompensatę od linii za zniszczony bagaż.

Co ważne:

– sprawdzajcie bagaż natychmiast po jego odbiorze przy karuzeli, nie wszystkie linie chcą uwzględnić zgłoszenie usterki po wyjściu z lotniska,

– często zdarza się, że pracownik linii przy odprawie i nadawaniu bagażu prosi was o podpisanie naklejki z numerem bagażu i destynacją – pytacie po co? dlaczego to robicie? Otóż znalazł on widoczną usterkę przy bagażu (ja na przykład przez kilka miesięcy podróżowałam ze sztywną walizką, która miała wgnieciony róg, co nie przeszkadzało mi w jej użytkowaniu ale było widocznym felerem i linie chciały w ten sposób wyzbyć się odpowiedzialności za ten ubytek, prosząc mnie o podpis przy nadawaniu tej walizki potwierdzający jej defekt),

– ważne by wasze loty były na jednym bilecie, jeśli macie przesiadkę, mało czasu a bagaż trzeba odebrać i jest uszkodzony nie liczcie na to, że uda się to zrobić dopiero w ostatnim porcie na waszej trasie, żadna linia nie bierze odpowiedzialności za inną linię,

– nie dotyczy to linii będących w sojuszach, czyli jeśli macie bilet obejmujący dwa loty z czego jeden operowany jest przez KLM a drugi przez Air France mimo, że linie są różne to zrzeszone w tym samym aliansie co powoduje, że bilet jest jeden i wspólna odpowiedzialność za bagaż.

Przypomnij sobie datę i cenę zakupu twojej walizki

Idąc złożyć reklamację przypomnijcie sobie dokładnie ile lat ma wasza walizka oraz w jakiej była cenie, o to zapyta was pracownik linii, dane zostaną wpisane w protokole i to one będą wyznacznikiem przy zwrocie nowej walizki czy plecaka.

Uwaga na pasy ściągające walizkę, kosztowne znaczniki bagażu, koszulki na bagaż, te często bywają uszkodzone, zerwane, zagubione, lubią się wkręcać w wózki bagażowe, karuzele i często giną w drodze – tych nie można reklamować. Nawet zdjęcia bagażu przed nadaniem potwierdzające takie ozdoby nie pomogą.

Ile trwa naprawa walizki? Czy doczekacie się nowej w zamian?

Z raportem wracacie do domu i postępujecie zgodnie z wytycznymi danej linii. Warto byście zrobili zdjęcia z datą uszkodzonej walizce. To znacznie pomaga jeśli sprawa jest sporna. Wiele linii lotniczych posługuje się firmą zewnętrzną, która najpierw po waszym kontakcie (ostatnio nawet także przez Whatsappa) zbiera wszystkie potrzebne dane i decyduje o naprawie lub wymianie bagażu.

Reklamacja będzie zakończona wymianą walizki na nową jeśli jest to aktualny model to taką samą, jeśli starszy to pewnie następcę tego modelu. Czasami bagaż może zostać zakwalifikowany do naprawy. Wtedy linia na swój koszt odbiera bagaż i po kilku dniach odwozi naprawioną walizkę na wasz adres i swój koszt.

Azja i Afryka tu najczęściej uszkadzają walizki

Z doświadczenia najwięcej uszkodzonych walizek wróciło ze mną z Azji i z Afryki, przy dużej ilości lotów wewnętrznych, krótkich transferach i zazwyczaj przesiadkach na małych lokalnych lotniskach gdzie ciężko dochodzić swoich praw. Warto o tym pomyśleć pakując swoje rzeczy do walizki pewnie już wysłużonej aniżeli do nowiutkiej dopiero co zakupionej. Pamiętajcie, że małe linie lotnicze i do tego egzotyczne nie zawsze mają tyle możliwości co największe linie.

Niespodzianki na lotniskach nawet egzotycznych

Ale spotkałam się już ze zwrotem pieniędzy w gotówce, wymianą bagażu na lotnisku, voucherem na zakup nowego bagażu we wskazanym sklepie, zakupami online do określonej kwoty i możliwością dopłaty jeśli chcemy inna walizkę niż ta nam zaproponowana.

Na koniec: przezorny chowa dowód zakupu

A i warto zachować paragon lub fakturę za zakupiony bagaż. Niestety serwis walizek nawet tych najlepszych i najdroższych nie obejmuje napraw usterek spowodowanych przez mechaniczne uszkodzenia przewoźnika. Czyli warto walczyć jeszcze na lotnisku. Potem musicie liczyć się z kosztami naprawy bagażu, które przyjdzie wam ponieść samodzielnie.

P.S.

Do opisania tej kwestii natchnął mnie zbliżający się długi weekend, właśnie szykuję walizkę na nasz rodzinny wyjazd. A ta która pasowałaby najlepiej na 5 nocy dla 4 osób jest właśnie w trakcie reklamacji po powrocie z Kuby. Lada dzień spodziewam się nowej walizki (choć jedną już dostałam po pozytywnym rozpatrzeniu mojej reklamacji, tyle, że przyszedł do mnie rozmiar o 1 większy od rozmiaru uszkodzonej poprzedniczki, a przy mojej kolekcji bagaży każde 5 cm ma znaczenie… ).


  • udostępnij:

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *